Machu Picchu en Fortaleza - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Rene Peters - WaarBenJij.nu Machu Picchu en Fortaleza - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Rene Peters - WaarBenJij.nu

Machu Picchu en Fortaleza

Door: Rene Peters

Blijf op de hoogte en volg Rene

15 Januari 2012 | Brazilië, Fortaleza

Na de mooie natuurgebieden in Bolivia ben ik de grens bij het titicacameer overgestoken naar Peru. In Peru ga naar de stad Cusco, omdat vlakbij de stad een van de mooiste plekjes van Zuid-Amerika te vinden is, namelijk Machu Picchu.
S'morgenvroeg aangekomen in Cusco ga ik opzoek naar een hostel en vind het onder backpackers bekende Loki. De eerste dag regel ik meteen de 2-daagse Machu Picchu tour en m'n vliegticket naar Brazilie. Het is veel geregel maar gelukkig is er hier de hele dag door gratis koffie, kijk daar hou ik nou van. Het vliegticket moest in Amerikaanse dollars betaald worden, daar ben ik de hele middag mee bezig geweest om dat te regelen.

De volgende dag loop ik met een Nederlands hostelgenootje door de stad, Cusco is een van de oudste steden in Zuid-Amerika. De Inca's, zoals de oude inwoners werden genoemd, waren goede bouwers. Gebouwen en huizen die zonder cement gebouwd zijn door de Inca's hebben vele aardbevingen en oorlogen overleefd, dat is wat het bijzonder maakt.
Het centrale plein heet 'Plaza de Armas' en heeft 2 mooie kerken. Het enige nadeel aan Cusco is dat je voor een bezoek aan de kerken entree moet betalen.
Ook bezoeken we de plaatselijke markt waar veel Peruanen goedkoop lunchen, ook wij nemen een groot glas vitaminerijk vruchtensap dat 3x wordt bijgevuld voor de prijs van 3 Peruaanse Sol ofwel 1 euro.
Na 'The temple of the Sun' en de 12-hoekige steen lopen we naar de berg met het Christusbeeld waar we een mooi uitzicht hebben. Na het bergbeklimmen en de inspanningen om boven te komen zien we de mooie stad en waarderen we dat enorm. Viva Peru!
Vanuit daar zien we een archeologisch gebied, maar de entreeprijs is te duur aangezien ik de volgende dag toch al naar het mooiste gebied van de regio ga.

De volgende dag is het zo ver, we gaan met 20 man naar Machu Picchu. Het is een 500-jaar oud bergdorpje dat pas 100 jaar geleden is 'ontdekt' vol archeologische hoogstandjes en mooie gebouwen in een mooi natuurgebied.
De busrit naar Ollantaytambo is al mooi door het natuurlijkgebied en de historische verhalen erover. Dan nemen we een 1,5u durende treinrit door een Atlantische regenwoud naar onze slaapplaats, het dorpje Aquas Calliente, bekend om z'n warme watervallen. In dat mooie dorpje vertrekken we de volgende dag om 5u s'morgens om te beginnen aan de 1,5u durende beklimming van de berg naar de top van Machu Picchu. We lopen met z'n 15e (andere gingen met de bus) in het donker en met poncho's aan door de regen langs de wilde rivier naar de voet van de berg. Terwijl de mist langzaam wegtrok was het op de steile berg ieder voor zich 1800 natte traptreden in een geweldig mooi woud, daar komt volgens mij ook het woord regenwoud vandaan.
Na 1,5u knokken en afzien komen we uitgeput op de top aan. Helaas regent het nog en is het mistig, erg charmante foto's met m'n poncho.
Na de 2u durende interessante toer hebben we vanaf 9u de tijd om zelf rond te kijken. Met 4 Australische jongens loop ik naar het hoogste punt van het mooie dorp. Machu Picchu wordt ook wel 'de Vergeten Stad' genoemd, waarschijnlijk omdat het zo hoog ligt en wanneer er mist is je er niks van ziet. Wanneer de regen stopt en de mist langzaam wegtrekt wordt het 2 uur wachten op de top beloond met een supermooi uitzicht. Vanaf toen hebben we een uurtje zon gehad voordat het weer ging regenen. Met de poncho weer aan liep ik nog een rondje door het dorpje en daalde weer via de natte treden met waterstromen naar de rivier beneden. Nat en uitgeput kwam ik in het hostel aan waar ik een warme douche nam en een grote welverdiende pizza.

Op de terugweg, eerst met de trein en erna met busjes naar Cusco, vonden we dat onze chauffeurs zich raar gedroegen en over de weg zigzagden. Na bijna iemand aangereden te hebben besloten we in te grijpen en lieten we de zatte chauffeurs de busjes stoppen. Toen ze beide uitstapten renden ze hard weg. Daar stonden we met 20 man in the middle of nowhere op een donkere weg zonder chauffeur. Verderop was een tankstation en een gast daar heeft ons hostel gebeld en een uur later kwamen ze ons 'redden'. Wat een avontuur op deze onvergetelijke Machu Picchu dag.

Na goed uitgeslapen te hebben kregen we van de manager van het hostel een gratis nacht aangeboden. Die avond hebben we dat ook maar meteen goed gevierd en zijn we goed opstap gegaan.

Tijdens de dag van m'n vertrek uit Cusco was er nog tijd voor een rondje Cusco door de markt met ezelsbekken, stierenhoofden en koeientongen. Ik nam weer een vruchtensapje en een vissensoep. Tevens typeren Peru en Bolivia zich met vrouwen in klederdracht die met lama's rondlopen terwijl toeristen voor geld daar een foto van mogen maken en de mannen zijn trots op hun glimmende leren schoenen die ze dagelijks laten poetsen terwijl ze een krantje lezen.

Bolivia en Peru zijn 2 arme landen, maar rijk aan natuur en cultuur.

Na een rit met de nachtbus kom ik 20u later in Lima aan. Na een uur in het niet heel speciale centrum gelopen te hebben en een uur in de wijk Miraflores, loop ik naar de Pacific ofwel stille oceaan aan de westkust van Zuid-Amerika. Daar ga ik met m'n voeten in het water met de gedachten dat ik 24u later aan de oostkust van Zuid-Amerika in de atlantische oceaan sta.
S'avonds naar het vliegveld in Lima en daar ga ik met tussenstops in m'n 2 favoriete steden Buenos Aires en Rio de Janeiro, naar Fortaleza. Hier begint de reis langs de Braziliaanse kust naar Rio waar ik over 5 weken de carnaval ga vieren.
Eenmaal in Fortaleza aangekomen voel ik voor het eerste sinds kerst weer de warmte, vanaf nu geen lange broek en vest meer hoop ik.
De eerste dag in Fortaleza koop ik heel verstandig eerst zonnebrandcreme. Dan loop ik door het niet zo boeiende centrum en s'avonds door het wel heel boeiende warme zeewater met een mooi strand met palmbomen. In het hostel is er s'avonds gratis Caipirinha, fijn welkom. De volgende dag ga ik naar Praia do Futuro, een heel mooie strandplaats. Op het strand geniet ik van een koud biertje in de warme zon. Het zeewater is 25 graden en op het strand luister ik naar live Samba-muziek, ik krijg het er warm van of komt dat door de mooie vrouwen in de iets te kleine bikini's. S'avonds eet ik bij een van de vele Nederlandse eettenten. Een paar honderd jaar geleden regelden Nederlanders vanalles aan de Braziliaanse kust en dat heeft wat invloeden achtergelaten. 

De dag erna vervolg ik m'n reis langs de kust en ga naar Natal en ben benieuwd wie en wat ik ga tegenkomen de volgende week.

  • 15 Januari 2012 - 09:04

    Stan Wilbers:

    Hoi Rene,

    Ik heb even wat verhalen bijgelezen en de daarbij behorende foto's bekeken. Ziet er super uit daar, wat een trip! Gelukkig heb je Peru zonder kater kunnen verlaten ;) wat zal dat anders zijn tijdens het carnaval in Rio.
    Ik ben benieuwd naar die foto's!
    Geniet er nog een paar maanden van!

    Groet Stan,

  • 15 Januari 2012 - 10:38

    Inge Loomans:

    Hoi René,
    Leuk verslag weer. Ziet er niet verkeerd uit zeg! super!
    Geniet er nog van en veel plezier tijdens de carnaval in rio, daar hebben ze ook niet veel kleren aan hoor ;)
    Groetjes inge

  • 15 Januari 2012 - 10:53

    Papa:

    Dag Rene,

    Mooi verslag, geniet nog maar eventjes, Tom is met de voorbereidingen van zijn reis bezig, hopelijk zien jullie elkaar spoedig.

    Tot wederhoren.

    groetjes papa en mama

  • 15 Januari 2012 - 11:27

    Jose:

    Hoi Rene,
    Mooi reisverhaal. Ik kijk uit naar de volgende mail. Hoe is het met de warmte?? Ik wist niet dat Tom ook die kant opkomt. Leuk voor jullie beiden. Noch heel veel plezier.
    groetjes ook van Hugo.
    Jose

  • 15 Januari 2012 - 11:27

    Jose:

    Hoi Rene,
    Mooi reisverhaal. Ik kijk uit naar de volgende mail. Hoe is het met de warmte?? Ik wist niet dat Tom ook die kant opkomt. Leuk voor jullie beiden. Noch heel veel plezier.
    groetjes ook van Hugo.
    Jose

  • 16 Januari 2012 - 19:34

    Michiel:

    Dat is weer een fink verhaal Samba. Maar klinkt allemaal ongeloofelijk gaaf! Blijf genieten daar!
    Groeten Pielebuis

  • 17 Januari 2012 - 13:06

    Rene:

    Hier aan de Braziliaanse kust is het erg lekker. Ik zie dat ik nu nog maar 48 dagen heb, dus probeer er nog 6 a 7 weken van te genieten.

    @ Stan, ik heb nagevraagd wat carnaval hier precies inhoudt en ze zeiden; veel dansen, veel vrouwen en veel bier. Prima vooruitzicht!

    @ Inge, het is een prima temperatuur hier en heb gehoord dat ze met carnaval bijna naakt rondlopen met een paar veren als bedekking.

    @ Jose, het is hier ongeveer 30 graden en de zee is 25 graden, warm genoeg om 2u in de zee te liggen.

    Tom heeft z'n reis geboekt en zal mij vanaf 25 januari komen vergezellen.

  • 17 Januari 2012 - 18:20

    Monique:

    Leuke foto's Rene.
    Wordt wel eens tijd dat je naar de kapper gaat daar, haha.
    Veel plezier nog en geniet er samen met Tom van.

  • 20 Januari 2012 - 13:49

    Papa:

    Dag Rene,

    Ben vandaag terug gekomen van de ski week naar Oostenrijk.
    Hebben alle dagen volop zon gehad.
    Op de piste temperatuten van -10 tot -1 graad.
    hele leuke week gehad.
    Zondag gaan we samen met Ome Karel en Tante Sjan het huis van Martijn bekijken.
    Verder heb ik je foto bekeken, zijn geweldig.
    Hoop als je thuis komt dat we dan die andere 4000 foto of meer gaan zien.
    Tom vertrekt Dinsdag, maak er samen de laatste 6 weken iets leuks van.

    Tot weder horen.

    papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rene

Actief sinds 31 Okt. 2011
Verslag gelezen: 770
Totaal aantal bezoekers 30216

Voorgaande reizen:

03 November 2011 - 05 Maart 2012

4 Maanden naar Zuid-Amerika

Landen bezocht: