Mendoza, Santiago de Chili en Salta - Reisverslag uit , van Rene Peters - WaarBenJij.nu Mendoza, Santiago de Chili en Salta - Reisverslag uit , van Rene Peters - WaarBenJij.nu

Mendoza, Santiago de Chili en Salta

Door: Rene Peters

Blijf op de hoogte en volg Rene

23 December 2011 | ,

Na Cordoba ben ik verder naar het westen van Argentinie gegaan. Van iedere reiziger die je tegenkomt in de bus en in de hostels krijg je tips en zeggen ze wat je allemaal in een stad kan doen.
Na een wandeling door Mendoza met weinig attractiepunten ben ik met m'n Zwitserse kamergenote naar het grote mooie park gelopen. Aan het eind van het park was een grote heuvel (1000 meter hoog) met uitzicht over de stad. In de hitte liepen we er naar toe. Het beeld was mooi en het uitzicht ook. Nu krijg ik respect voor die ene gast (San Martin) die meerdere standbeelden heeft, want hij liep op en neer over het Andes gebergte om soldaten te werven voor de vrijheidsstrijd van Argentinie tegen Spanje. We zagen ook een Christus beeld op een andere berg staan..ik dacht een kwartiertje lopen en dan zijn we er. Niet over het harde pad maar in een rechte lijn over 3 bergen kwamen we 3 kwartier later bij het beeld, we waren kapot (er lag zelfs een dode hond).

De dag erna deden we de 'High Andes Tour'. Een tocht naar de hoogste berg van het Andes gebergte. We stopten onderweg op verschillende mooie punten om foto's te maken en na 1,5 uur met de gids in een busje kwamen we aan bij het Nationaal park. We liepen 3 kilometer en klommen naar een hoogte van 3000 meter, door de droge lucht was het best zwaar. Het uitzicht was echter geweldig! Zoveel hoge bergen en enkele bergen met eeuwige sneeuw op de top. De hoogste berg de 'Aconcagua' is 6962 meter hoog. De Andes is na het Himalaya gebergte het hoogste gebergte van de wereld. Daarna gingen we een uurtje picknicken bij een meertje van gesmolten gletsjer-ijs. Wederom een mooie ervaring.

De dag erna deden we een wijntour. Mendoza is vooral bekend om zijn goede wijnen. We bezochten 2 bodega's en een olijfproducent. Het was interessant en de wijntjes waren lekker, vooral de Malbec. Er werd uitgelegd dat wijn gezond is en dat je er goed van kunt slapen. Dat was dus de reden dat we zo moe waren, we hadden met z'n 2e al 2 dagen op rij een fles rode wijn op, met natuurlijk een grote biefstuk.
s'Avovonds hadden we in het hostel een pizza party en gratis tequilla en erna zijn we opstap gegaan.

Donderdag 15 december plantte ik m'n vlag in Chili. Na een hele mooie rit door het Andes gebergte met verschillende kleuren bergen, riviertjes en meren, cactussen en palmbomen en een afdaling met 29 haarspeldbochten.
In Santiago heb ik afgesproken met Bas en Tim, de 2 jongens uit Tilburg waarmee ik ook in Foz do Iguazu en Buenos Aires ben geweest. We hebben gehoord dat in het weekend het festival Mysteryland zou plaatsvinden, gemaakt naar Nederlands concept. We gaan met de metro naar de andere kant van de stad en kochten de kaartjes. Eerst zochten we een Chileen die ons korting kon geven door het sturen van een smscode met een Chileense telefoon, dat scheelde ons 20 euro per kaartje. Toch gingen we naar de bank om geld te pinnen en ik pinde meteen maar een ton aan Chileens geld, al is dat maar 130 euro. s'Avonds deden we mee aan een kroegentocht.

De dag erna stonden we om 9u op om te ontbijten en biertjes te kopen die we in de metro, metrotrein en bus opdronken. Om 12 uur checkten we in op Mysteryland 2011 Santiago de Chili. Met 35 graden dansten we en dronken biertjes met goede muziek. Met 8 verschillende areas waren er veel dj's, zoals Marco V, headhunters, etc. Met als een van de laatste de Nederlandse DJ Sidney Samson, hij zag ons 3e staan en riep 'Amsterdam in the House'. Rond middernacht waren we doodmoe en zochten een plaats om te slapen maar we hadden geen tent bij. Na bij enkele tentjes gevraagd te hebben om te mogen logeren op de camping, hebben we de nacht doorgebracht onder een open partytent op een dekentje op de grond. Die 6u heb ik niet lekker geslapen, maar het was wel een topevenement.

De dag erna terug naar het hostel en zijn we naar een berg geweest met een groot Maria beeld en een uitzicht over de stad.
De dag daarna deden we een wijntour want ook veel wijnen komen uit Santiago. De omgeving was mooi, maar de wijnen vielen tegen. Erna hebben we de wereldbekerfinale voor clubteams gezien die Barca won.

De 20e ben ik vanuit Santiago via Mendoza naar Salte gegaan, een rit van 28 uur, erg lang maar de omgeving was mooi. In Salta heb ik met een Duits meisje en meisje uit Estland een trip geboekt voor de dagen erna. De eerste dag tijdens de 2-daagse trip zijn we naar een Atlantisch gebergte gegaan, daarna naar een rotslandschap met cactussen. De bergen hebben verschillende kleuren wat erg mooi is om te zien. Ondertussen zien we lama's, roofvogels, vicunia's en slimme ezels die in de droogte alle waterbronnen weten te vinden.
Daarna kwamen we aan in een zoutvlakte waar afstanden relatief lijken, erg indrukwekkend dat een zee is opgedroogd.
Daarna gingen we naar het hoogste punt waar ik tot nu toe ben geweest, 4170 meter boven zeeniveau, wat ook een mooi uitzicht opleverde. Je merkt dat het moeilijk is om adem te halen, door deze hoogtestage krijg je wel een goede conditie.
Die avond hebben we in een hostel geslapen in Pumamarca, een dorpje van
+/- 500 man. We waren daar om de '7 Color Mountain' te zien. De terugweg was erg heet met 40 graden en toen begon het te onweren en te hagelen..hebben we toch nog een witte kerst ;)
Morgen zien we Santa in Salta. Merry Christmas!

• 24 December 2011 - 11:45

Hein En Gerda:

We hebben de foto's gezien. Het ziet er allemaal leuk uit. Daar nemen we dekomende week komende week wel de tijd voor. .we zijn 23 december opa en oma geworden van een meisje Daantje. Onze groeten en prettige kerstdagen en een voorspoedig 2012

• 24 December 2011 - 17:10

Papa:

Dag Rene,

Leuk om weer een mooi verslag te lezen van wat je allemaal meemaakt, een geweldige ervaring waar je je hele leven leuke herinneringen aan hebt, zou het ook best mee willen maken. Hier is het nog steeds geen winter, temperatuur 10 graden boven nul. Vorig jaar was het - 10 graden, een heel verschil.
    Mijn vakantie is nu ook begonnen, lekker 14 dagen thuis wat aanrommelen, je zult wel zien wat we gedaan hebben als je thuis bent. ga de garage een andere indeling geven.
    Maandag gaan we naar Martijn toe , om het huis te bekijken. Is al gestucadoord en het tegelwerk is nagenoeg ook klaar. Monique heeft ander werk gekregen in het ziekenhuis,met een vaste aanstelling, daar was ze heel blij mee. Het gaat voor haar ook een heel andere tijd worden, als alles loopt zoals het nu er uit ziet. Rene geniet van het mooie weer, wij gaan langzaam naar de kerstgedachten. Waar we morgen naar tante Elly gaan, om samen met Paul ,Petra en ons gezin kerstmis te vieren.
    Rudy en Tonneke hebben bijna hun wereld reis er op zitten, nog 1 weekje voor hun.
    Rene het allerbeste er mee namens ons, en tot wederhoren.

groetjes papa en mama.

• 26 December 2011 - 14:20

Ome Karel:

Hoi Rene, wederom een mooi reisverslag ik zie je hebt geweldig mooi weer daar hier is het en stuk minder maar niet echt slecht een graad of 9 we hadden natuurlijk liever een witte kerst net als vorig jaar,maar de winter zal heus nog wel komen.
    Rene je hebt een mooie lange vakantie daar, ik ben nu vrij tot volgendjaar juli ik had een dikke 1000 uur staan die ga ik nu lekker opmaken.
    Geniet er van hier alles goed met ons, tot horens.
    Groeten uit Heeze.

• 26 December 2011 - 14:20

Ome Karel:

Geniet er van hier alles goed met ons, tot horens.
    Groeten uit Heeze.

• 31 December 2011 - 14:59

T.elly:

hallo rene het was gezekkig geweest met het kerstmaal. de verslagen zijn heel mooi en ook de foto''s heb nog maar veel plezier en vandaag nog oudjaar en de beste wensen voor 2012. groetjes van ons

• 01 Januari 2012 - 12:56

Mama En Papa:

hoi rene wij wensen jou een goed nieuwjaar met nog veel fijne plekjes in zuid amerika om te ontdekken.
    alles rustig verlopen hier. groetjes

• 02 Januari 2012 - 15:57

Ricus+Maria VNeerven:

Dag Rene,
    Ook wij volgen jouw reis op de site.
    Prachtig het verslag uit Santiago, de Andes en Salta. Ook daar zijn wij geweest. Voor ons dus heel veel herkenning op de foto's.
    Geniet van de reis !!
    We blijven je volgen ook in het nieuwe jaar. Voor jou en de "meegenieters" een GELUKKING NIEUWJAAR van
    Ricus en Maria.

• 04 Januari 2012 - 12:33

Rene:

Na een aantal dagen heb ik weer bereik op Internet. Iedereen een goed nieuwjaar gewenst.

Hein en Gerda gefeliciteerd met het worden van opa en oma, ook gefeliciteerd dat jullie dochter moeder is geworden.

Pap en Mam ik heb afgelopen dagen weer veel mooie dingen gezien. Een nieuw verslag volgt snel.

Karel, als je zoveel tijd over hebt kan ik je deze trip zeker aanraden om ook te gaan doen. Als Sjan mee wilt ;)

Ricus en Maria, ik had van te voren niet gedacht dat ik ook in de laatste paar landen zou komen. Het is erg mooi. Nogmaals bedankt voor jullie advies.